sunnuntai 20. kesäkuuta 2010

Parempi aloittaa heti

Eräs kaikkitietävä sukulaiseni valisti minua, kun olin vasta teini-ikäinen:
”Säästä jo nyt vanhuuden varalle, tulevaisuudessa köyhät ja kurjat jäävät ypöyksin”
ja
”Ikinä ei voi tietää, milloin haluat jotain ja tarvitset siihen rahaa”.
Sama sukulaiseni kehotti minua myös harrastamaan liikuntaa joka päivä, koska
”se on kuin pistäisi rahaa pankkiin”.
Hänen neuvonsa ärsyttivät minua silloin, mutta nyt olen tyytyväinen, että olen kuuliaisesti noudattanut edes jälkimmäistä. Ei riitä, että aloittaa kunnostaan huolehtimisen vasta, kun se alkaa huolestuttaa. Parempi aloittaa heti.


Photo courtesy of Mikko Nieminen



Elämässä on parasta olla realistinen optimisti. Näin olen kuullut väitettävän. Kaikilla meillä on haaveita, mutta vain harva pystyy toteuttamaan ne. Haaveet ovat optimismia. Realismi tuo tarvittavan lisän, ns. ryhtiliikkeen, jolla haaveesi oikeasti saavat siivet. Haave on määrittelynsä mukaisesti jokin tavallisesta elämästä poikkeava asia. Jotta haaveesta tulisi totta vaatii se kuitenkin konkreettista suunnittelua, haave pitää toteuttaa niinkuin kaikki muukin, mitä elämässä haluaa. Suunnittelun, realistisen optimismin oleellisen osan, ei tarvitse olla masentavaa tai tylsää. Itse asiassa, se voi olla runko, jonka ympärille rakennat elämäsi. Kuka sanoo, että elämä tulisi rakentaa kylmien realiteettien varaan? Optimistinen realismi antaa todellisen mahdollisuuden muutokselle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti